"Malarz, rysownik, grafik, projektant witraży, tkanin, scenografii teatralnej, plakatów, wystroju wnętrz i mebli, czołowy przedstawiciel sztuki Młodej Polski.
Urodzony 19 marca 1869 roku w Ropczycach, zmarł 8 lipca 1946 w Wadowicach. Twórca Młodej Polski o niezwykłej wrażliwości na dekoracyjne walory obrazu, uprawiający szereg dyscyplin artystycznych, od rysunku węglem poprzez grafikę oryginalną, ilustrację książkową i malarstwo sztalugowe po monumentalne projekty witraży. Pochodził ze spolonizowanej rodziny austriackiej.Kształcił się na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego i równolegle, w latach 1887-1894 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Izydora Jabłońskiego, Józefa Unierzyskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Naukę rozszerzył w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1889-1890. Swe warsztatowe umiejętności doskonalił także w Paryżu w latach 1891-1896 początkowo w Académie Julian i École Nationale des Arts Décoratifs, następnie w Académie Colarossi u Josepha Blanca i Jacquesa Courtois, zaś od 1892 w École Nationale des Beaux-Arts w pracowni Leona Bonnata. Odbył artystyczne podróże do Niemiec, zwiedzał Szwajcarię, we Francji podziwiał piękno gotyckich katedr w Rouen, Amiens, Beauvais i Strasburgu.
Przebywając w 1900 we Włoszech, poznał zasady techniki mozaikowej stosowanej w warsztatach w Murano. W Paryżu dzielił początkowo pracownię ze Stanisławem Wyspiański, ulegając podobnym fascynacjom artystycznym, zwiedzając wspólnie wystawy i galerie muzealne.
Międzynarodowy rozgłos zdobył Mehoffer jako twórca projektów witraży do gotyckiej kolegiaty św. Mikołaja we Fryburgu w Szwajcarii, które realizował w latach 1895-1936. Wykonał także kartony witraży do kaplicy Radziwiłłów w Balicach (1892),
Józef Mehoffer prezentował swoje prace na wielu międzynarodowych wystawach, m.in. w Wiedniu, Berlinie, Paryżu, St. Louis, Düsseldorfie i Monachium, Dreźnie, Wenecji, Rzymie, Londynie, Brukseli, Helsinkach i Florencji, Los Angeles, Padwie, Filadelfii i Madrycie.
Malarstwo Mehoffera, zarówno sztalugowe, jak i monumentalne, było doskonałym upostaciowaniem bogatej symboliki i dekoracyjnych tendencji w sztuce polskiego modernizmu współgrających z warsztatowym perfekcjonizmem. Na kształtowanie się jego postawy artystycznej oddziałało silnie zetknięcie się w Paryżu z monumentalnym malarstwem Puvisa de Chavannes'a i sztuką nabistów.
W swej twórczości z lat 1891-1895 uległ wpływowi symbolizmu i postimpresjonizmu.
Po 1914 Mehoffer rozjaśnił paletę, nasycił barwy światłem, nadał fakturze postimpresjonistyczną migotliwość, kontur podporządkował plamie barwnej. Zawiła metaforyka wczesnych prac ustąpiła miejsca bezpośredniości ujęcia natury i spontanicznej afirmacji jej piękna; malarstwo pejzażowe zyskało uprzywilejowaną pozycję. Obrazy Mehoffera z późnych lat 20. cechuje faktura tworzona krótkimi pociągnięciami pędzla i miękki modelunek form ("Tenisistka", 1927).
W późnej twórczości artysty impresjonistyczna, plenerowa wrażliwość na zmienność światła i barw krzepnie w dekoracyjne układy plam koloru; słoneczne refleksy zmieniają się w złociste plamy ślizgające się po murawie i pniach drzew, twarze modelek jarzą się tonacjami różu zgaszonego w partiach cienia zieleniami i błękitami. Bezruch zadumanych postaci, zestawionych z wyizolowanym wycinkiem natury lub ornamentalnym tłem odsyła do wcześniejszych, symbolistycznych kompozycji Mehoffera ("Róża Saronu", 1923).
Artysta uchwycił odświętną atmosferę rozsłonecznionego sadu intensyfikują oplatające pnie drzew girlandy kwiatów symbolizujące bujność natury. Enklawą rodzinnego szczęścia stał się dom Mehofferów w Jankówce koło Krakowa, urządzony przez samego twórcę jako "idealna rezydencja". Fragment prześwietlonej słońcem werandy i rozkwitłego ogrodu ukazał artysta w obrazie "Słońce majowe" (1911), dając wyraz swemu pojmowaniu "życia, rozkoszy, uciechy, światła, słońca i ciepła".
"Słońce majowe" 1911r. / "Soleil de mai"1911
W modernistycznej fazie swej twórczości Mehoffer należał do grona twórców zafascynowanych poetyką czerni i bieli, poszukiwał nowych środków wyrazu w gamie tonów monochromatycznych, uprawiał rysunek węglem i kredką, eksperymentował w zakresie kilku technik graficznych.
Version Français du texte.
Józef Mahoffer
Peintre, graphiste, concepteur des vitraux, textiles, scénographie de théâtre, affiches, décoration, des principaux représentants de l'art d'un jeune polonais.
Józef Mehoffer né le 19 mars 1869 à Ropczyce, décédé le 8 juillet 1946 à Wadowice. Le créateur d'un jeune polonais de la sensibilité des effets décoratifs de l'image, un certain nombre de disciplines artistiques qui, d'après un dessin de charbon les graphismes originaux, illustrations et la peinture de chevalet après les projets de vitrail monumental. Il venait d'une famille à l'autrichien...
Publicité internationale gagné Mehoffer comme le créateur de ces projets de vitraux .
Il a acquis son expérience à Paris, 1891-1896, initialement à l'Académie Julian et l'École des Arts Décoratifs, puis à la Académie Colarossi avec Joseph et Jacques Courtois et de 1892 à l'École Nationale des Beaux-Arts dans l'atelier de Leon enseignement de Bonnat.
Après 1914 Mehoffer égayé du nuancier, légers gens demandés donne poste facture un impressionniste, contour chatoyante soumis même pas un univers coloré...
L'artiste a capturé l'atmosphère festive de fleur de jardin solaire, guirlandes intensifient symbolisant la luxuriance de la nature. L'enclave familiale du bonheur est devenu un maison de Mehoffer à Jankówce près de Cracovie, fournie par l'auteur même que « la résidence ».
Un morceau de lumière soleil porches et un jardin florissant sont sorti artiste « Soleil de mai » (1911), donnant au terme de sa compréhension « de la vie, plaisir, joie, lumière, le soleil et la chaleur. »
Le toile recommandé présenté ci-dessus .
Aga :)
Information : Internet, Culture, Sztuka inwestowania w sztukę.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire
Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.